Bring at Work

Hybride werken: zo vind je een goede balans tussen op kantoor en thuiswerken

7 juli 2022
3 min leestijd

Sinds de coronacrisis is het nieuwe normaal: hybride werken. Toch is het als werkgever nog vaak een uitdaging om een goede balans te vinden. Wanneer werkt wie thuis en welke eisen stel je? Lees in deze blog wat hybride werken inhoudt, waarom het handig is en gebruik onze praktische tips. Zo wordt werken voor iedereen een feestje!

Wat is hybride werken?

De betekenis van hybride werken is eigenlijk heel makkelijk. Het houdt in dat je werknemers het ene deel thuis en het andere deel op kantoor werken. De verdeling is niet 50/50, maar hangt er maar net vanaf waar je medewerkers (en jij als werkgever) zelf behoefte aan hebben. Meestal gebeurt het focus- en concentratiewerk thuis en overleggen en brainstorms op kantoor. Zo verandert het kantoor langzaam in een meer sociale, creatieve ontmoetingsplek.

Waarom hybride werken?

Eerst was het vooral een hoop gedoe: van geïmproviseerde werkplekken aan de keukentafel tot luidruchtige kinderen. Maar inmiddels is wel duidelijk dat hybride werken een hoop voordelen heeft voor jou als werkgever én je werknemers:

  • Je medewerkers kunnen zich thuis vaak veel beter concentreren. Net zo fijn voor henzelf als voor jou, want ze krijgen meer gedaan in kortere tijd en zijn dus productiever.
  • De tijdwinst is groot. Thuiswerken betekent geen reistijd, geen files en dus meteen privétijd. Dat scheelt je als werkgever reiskosten en levert blije werknemers op.
  • Het is een stuk flexibeler. Even tussendoor de kinderen uit school halen? Geen probleem, dat uurtje haal je ‘s avonds wel weer in. Ook dat maakt je medewerkers gelukkiger.
  • Online meetings zijn vaak veel efficiënter dan vergaderingen op kantoor. Je komt sneller to the point, waardoor ze minder tijd kosten.
  • Omdat er structureel minder mensen tegelijk op kantoor zijn, kun je je bedrijfsruimte verkleinen. Dat levert een flinke kostenbesparing op.

6 tips voor thuis en op kantoor werken

Hoewel de voordelen bijna eindeloos zijn, is het als werkgever soms ook lastig om met hybride werken om te gaan. Hoe zorg je dat collega’s in contact blijven met elkaar? En voer je een aantal verplichte kantoordagen in of toch niet? Gebruik deze 6 tips voor hybride werken en jouw beleid en organisatie staan straks als een huis:

  1. Organiseer eens per week een teammeeting. Daarin bespreek je de werkzaamheden en hoe het ervoor staat. Zo houdt ieder teamlid het overzicht en blijft het team met elkaar in contact.
  2. Spreek regelmatig met het team (en collega’s van andere afdelingen) af op kantoor. Dat is belangrijk voor de teamspirit, binding en motivatie. Ook zorgt het voor eenheid binnen een team.leidingen en werkervaringen. Leg bij elk onderdeel uit wat je werkzaamheden, verantwoordelijkheden of resultaten waren en licht toe waarom dit relevant is voor de vacature waarop je reageert.
  3. Voorkom misverstanden tussen mensen op afstand en collega’s op kantoor. Zorg dat ze regelmatig onderling contact hebben. Niet alleen over werk, maar ook over andere dingen als hobby’s en sporten. Zo ontstaat er geen wij-zij-denken.
  4. Verander je management. Managers zijn niet langer het middelpunt van de afdeling, maar de verbinders. Ze brengen hun teamleden in contact met anderen die bijdragen aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling.
  5. Pas je kantoor aan op de nieuwe situatie. Dat betekent minder individuele werkplekken en meer ruimtes om te overleggen en brainstormen, zowel fysiek als digitaal.
  6. Beveilig je data. Met werknemers die op afstand werken is het nóg belangrijker om je bedrijfsgegevens goed te beveiligen. Kies bijvoorbeeld voor 2-factor-authenticatie (dubbele wachtwoorden om in te loggen), tokens of virtuele certificaten. Maar pas wel op dat het gebruiksvriendelijk blijft en het medewerkers geen 10 minuten kost om ergens in te loggen.

Op zoek naar nieuw personeel? Hybride werken wordt op dit moment als een groot voordeel gezien door sollicitanten. Bij Bring at Work helpen we je graag aan nieuw (hybride) talent. Stuur een mail naar info@bringatwork.nl of bel ons op 020-22 35 281.